κΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΞΕΝΑΚΗΣ-ΔΟΜΕΣ ΚΑΙ ΚΩΔΙΚΕΣ
8 Δεκεμβριου 2006-29 Απριλιου 2007

Οι έρευνες του Κωνσταντίνου Ξενάκη είναι γνωστές τόσο στην Eλλάδα, όσο και στο εξωτερικό, μέσα από ατομικές εκθέσεις και από σημαντική βιβλιογραφία. 

Στην έκθεση παρουσιάστηκαν περίπου 60 έργα του, που κάλυψαν χρονολογικά διάφορες περιόδους της σταδιοδρομίας του. Περιελήφθησαν έργα ζωγραφικής (ακρυλικά σε μουσαμά και γκουάς σε χαρτί) καθώς και διάφορα «αντικείμενα» (objets).  Επίσης, παρουσιάστηκε ένα μέρος από τα κινητικά του έργα, της δεκαετίας του '60.

Επίσης, το Μουσείο προχώρησε στην έκδοση καταλόγου σε δυο γλώσσες (Ελληνικά-Αγγλικά) ο οποίος διατίθεται στο Πωλητήριο ενώ καθ' όλη τη διάρκειά της, η έκθεση πλαισιώθηκε, με εκδηλώσεις από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.

Με την ευκαιρία της ατομικής έκθεσης του Κωνσταντίνου Ξενάκη, το Μουσείο  προχώρησε στην ανανέωση της μόνιμης έκθεσης έργων M.C.Escher, επικεντρώνοντας αυτή τη φορά το περιεχόμενο στη μεγαλύτερη πηγή έμπνευσης που είχε ποτέ ο καλλιτέχνης, την κανονική διαίρεση του επιπέδου. 

Κωνσταντίνος Ξενάκης
Ο ποιητής - δημιουργός Κωνσταντίνος Ξενάκης γεννήθηκε στο Κάιρο το 1931 και σε ηλικία 21 ετών έφυγε για σπουδές στην Ευρώπη. Το 1955 φτάνει στο Παρίσι για να σπουδάσει αρχιτεκτονική και διακόσμηση εσωτερικών χώρων, όπου και αποφασίζει να εγκατασταθεί μόνιμα. Από το 1970 διδάσκει σε Παρίσι και Βερολίνο. Πραγματοποιεί πλήθος από ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ευρώπη αλλά και σε όλο τον κόσμο. Τα πολλά ταξίδια που κάνει τον φέρνουν σε επαφή με κάθε είδους καλλιτεχνικές προσπάθειες και εκφράσεις, που μαζί με την ελληνική καταγωγή του και τη σχέση του με την Αίγυπτο, συνθέτουν την πολιτισμική βάση του έργου του. Οι αναζητήσεις του κινούνται σε διάφορες κατευθύνσεις και οι πειραματισμοί του χαρακτηρίζονται από την τόλμη των διατυπώσεών του. Από το 1972, ο Κωνσταντίνος Ξενάκης είχε εγκαταστήσει στην εργασία του, με τρόπο ιδιαίτερα εκρηκτικό για την εποχή του, τα προβλήματα της επικοινωνίας και της δυσχέρειας ανάγνωσης των τυποποιημένων κωδίκων κοινωνικής συμπεριφοράς, που απαγορεύουν αντίστοιχα, την πρόσβαση στην κοινωνική λειτουργία. Με τη μετακίνηση από το κινητικό περιβάλλον στο ζωγραφικό επίπεδο και από το ζωγραφικό επίπεδο εκ νέου στο χώρο, ο καλλιτέχνης επεσήμανε προβλήματα κοινωνικής σημειολογίας. Αυτή αποτελεί και την πρωταρχική δομή του ιδιαίτερα πλούσιου έργου του προικισμένου δημιουργού, ο οποίος δεν έπαψε ποτέ να αναζητεί νέους εκφραστικούς τρόπους που να αποπνέουν τη γνησιότητα και αμεσότητα μιας οικουμενικής γλώσσας.



Με την ολοκλήρωση της έκθεσης του ηγέτη της Οp Αrt, Victor Vasarely-To Απόλυτο Μάτι, επιλεγμένα έργα του από τη συλλογή του Μουσείου παρουσιάζονται σε ιδιαίτερη αίθουσα.