ΤΑ ΡΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΓΑΛΙΛΑΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΪΝΣΤΑΪΝ

ΠΕΜΠΤΗ 22 ΜΑΡΤΙΟΥ 2018

Εκπαιδευτικό Εργαστήρι Ενηλίκων

Τι είναι ο χρόνος; Όλοι θεωρούμε ότι ο χρόνος κινείται, τα γεγονότα διαδέχονται το ένα το άλλο και ότι δεν θα μπορούσαν να γίνουν αντίστροφα. Ο χρόνος έχει απασχολήσει τους σημαντικότερους διανοητές στην ιστορία. Από τον 17ο αιώνα και έπειτα, τα μηχανικά ρολόγια άλλαξαν την ιστορία των επιστημών και την αντίληψη που είχαν οι άνθρωποι για τον κόσμο. Σε αυτό το εργαστήριο θα συζητήσουμε για τον κρίσιμο ρόλο των ρολογιών στη σκέψη δύο εμβληματικών προσωπικοτήτων, του Γαλιλαίου και του Άλμπερτ Αϊνστάιν.

Ερωτήματα που θα διατρέχουν το πρόγραμμα ως βασικοί άξονες:

Γιατί ο Γαλιλαίος αποφάσισε να μετρήσει τον χρόνο; Πώς οι μελέτες του για την κίνηση των σωμάτων οδήγησαν στην ανάγκη για ακριβείς χρονικές μετρήσεις; Ο Γαλιλαίος ήρθε σε ρήξη με την αριστοτελική σκέψη και εγκαινίασε μία εντελώς διαφορετική μέθοδο στη μελέτη της φύσης. Γιατί ήταν ο πρώτος που εισήγαγε το πείραμα και τα μαθηματικά στη μελέτη της φύσης;

Πώς μπορούμε να είμαστε βέβαιοι ότι όλα τα ρολόγια δείχνουν ταυτόχρονα την ίδια ώρα; Ένα από τα προβλήματα που απασχολούσαν φυσικούς και εφευρέτες στα τέλη του 19ου αιώνα ήταν ο συγχρονισμός των ρολογιών και η έννοια του «ταυτόχρονου γεγονότος». Αρκετές από τις προτάσεις επίλυσης έφταναν στο Γραφείο Ευρεσιτεχνιών της Βέρνης, όπου εργαζόταν ο νεαρός τότε Άλμπερτ Αϊνστάιν. Πόσο σημαντικό ήταν αυτό το πρόβλημα στον τρόπο που αντιμετώπισε τον χρόνο στην Ειδική Θεωρία Σχετικότητας; Πώς η μέτρηση του χρόνου συνδεόταν με κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα της εποχής;

Εξέλιξη και δομή του προγράμματος:

Μέρος Α: Ο άνθρωπος που αιχμαλώτισε τον χρόνο
• Γνωριμία με τους συμμετέχοντες – Τι είναι η ιστορία των επιστημών και ποια η αξία της;
• Ποια ήταν η εικόνα που είχαν οι φυσικοί φιλόσοφοι για τον κόσμο στις αρχές του 17ου αιώνα;
• Γιατί ο Γαλιλαίος πρότεινε μια διαφορετική μέθοδο μελέτης της φύσης;
• Τι πίστευε για τον χρόνο και πώς τον μέτρησε;
• Ο κόσμος έγινε ένα καλοκουρδισμένο ρολόι.

Μέρος Β: Ο άνθρωπος που εκδημοκράτισε τον χρόνο
• Τι συμβαίνει στη φυσική στον 19ο αιώνα;
• Το πρόβλημα του «ταυτόχρονου γεγονότος» και προσπάθειες επίλυσής του.
• Κοινωνικές και πολιτικές αντανακλάσεις στη σύγχρονη φυσική.
• Η μετάβαση από τον απόλυτο στον σχετικό χρόνο του Αϊνστάιν.
• Συμπεράσματα, συζήτηση και αναστοχασμός.

Μέρος Γ:
• Επίσκεψη στον χώρο του Μουσείου και συζήτηση σε επιλεγμένα εκθέματα που αφορούν τη μέτρηση του χρόνου.

Σημείωση: Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα θα υποστηρίζεται από οπτικοακουστικό υλικό.

Επιστημονική επιμέλεια-σχεδιασμός, Δημήτρης Πετάκος, Δρ. Ιστορίας των Επιστημών (ΕΚΠΑ)

ΜΟΥΣΕΙΟ των ΗΡΑΚΛΕΙΔΩΝΗρακλειδών 16, Θησείο


Ημερομηνίες 

Πέμπτη 22 Μαρτίου 2018

Ώρα
18:00 – 19.40


Κόστος

10 €*/συνάντηση
Ειδική τιμή: 8 €/συνάντηση
(για φοιτητές, κατόχους κάρτας ανεργίας και άτομα άνω των 65 χρόνων, με επίδειξη ειδικής ταυτότητας)

Για να συμπληρώσετε την αίτηση συμμετοχής, πατήστε εδώ

Θα δοθεί βεβαίωση παρακολούθησης


* Επιβεβαίωση κράτησης θέσης γίνεται με την καταβολή του συνολικού ποσού μετρητοίς στο μουσείο ή μέσω τραπεζικής κατάθεσης στο λογαριασμό:

Alpha Bank ΚΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ – ΜΟΥΣΕΙΟ ΗΡΑΚΛΕΙΔΩΝ
IBAN: GR43 0140 1070 1070 0232 0003 550

και αποστολή του αντιγράφου συναλλαγής στο edu@herakleidon-art.gr.
Απαιτείται το ονοματεπώνυμο του συμμετέχοντος στην «Αιτιολογία κατάθεσης».

Πληροφορίες
Τ: 210 34 61 981
Δευτέρα - Παρασκευή, 9:00-17:00
Ε: edu@herakleidon-art.gr

Δείτε επίσης...
Διαλέξεις για την πνευματικότητα στην ευρωπαϊκή και ασιατική παράδοσηΠέμπτη 14 Δεκεμβρίου 2017 & Πέμπτη 25 Ιανουαρίου 2018 Δύο δίωρες συναντήσεις με την εικαστικό Ρωξάνη Γιάννου
περισσότερα...